Donderdag 3 augustus

Na een nacht waarin de meesten gelukkig goed hadden geslapen, zaten we om half 8 weer aan het ontbijt. De zon scheen en het uitzicht is hier prachtig! Na een gezellige maaltijd gingen er nog een aantal bij de houtsnijkraampjes kijken om bestellingen op te halen of nog even te snuffelen tussen de prachtige handgemaakte spullen. Om 9 uur maakten we nog een groepsfoto op het strand, pakten we de tassen en sprongen we weer in onze mooie 'rose' bus.

De terugreis is nu eigenlijk al begonnen en de dag hebben we dan ook vooral in de bus doorgebracht, weer onderweg naar de compound. Onderweg speelden we spelletjes, probeerden we een dutje te doen, luisterden we muziek of hadden we gezellige gesprekken met elkaar. Halverwege de ochtend zijn we gestopt bij een houtsnijmarkt waar we eerder al hadden gekeken. Er werd flink onderhandeld over de prijzen, waarbij sommigen van de groepsleden voor precies hetzelfde voorwerp dus een andere prijs betaalden dan de rest:) De man die djembés verkocht had een goede dag. Corine had er één besteld, maar hij had er nog een stuk meer neer gezet voor het geval er meer interesse was. En die was er, want de djembés gingen als zoete broodjes over de toonbank. U kunt zich vast voorstellen dat het daarna in de bus een gezellige muzikale boel was, tot ergenis van sommige groepsleden.

Tussen de middag zijn we gestopt bij een hotel-restaurant waar we heerlijk hebben gegeten. Eind van de middag kwamen we aan bij de compound, dat voelde echt als weer thuiskomen. Fijn om hier nog een nachtje te slapen voor we morgen naar het vliegveld hopen te vertrekken. Clifford en zijn gezin en Leanna kwamen gezellig bij ons eten. De moeders hadden weer heerlijk voor ons gekookt. Na het eten hadden onze groepsleiders nog een persoonlijk woord voor ons en hebben we hen en Clifford bedankt voor de afgelopen weken. Daarbij werden er ook presentjes uitgereikt. Corlien kreeg een mooie haarband, Wilfred een magneet die hij aan zijn verzameling kan toevoegen en voor Clifford hadden we een mooie houten bus met daarin 'Thank you Clifford, workgroup 2023' gegraveerd. Hij heeft beloofd dat die een mooie plek in zijn kantoor krijgt. Ook de moeders kregen een pakketje met cadeautjes die we meegenomen hadden vanuit Nederland en werden in het zonnetje gezet voor alle maaltijden en de was die ze voor ons hebben verzorgd.

Daarna was het tijd om de koffers in te pakken. Het houtsnijwerk werd voorzichtig in kleding en handdoeken gewikkeld zodat het hopelijk heel in Nederland aankomt. Daarna dronken we koffie en genieten we van een laatste gezellige avond met elkaar.